VANLIGA FRÅGOR – FAQ för Kristallen RP
Hur ansöker jag om whitelist?
- Du hittar all info i genom att trycka här. För att sedan göra en ansökan trycker du här. Intervjun sker muntligt i Discord och du måste vara 18 år eller äldre.
Är det 18-årsgräns på servern?
- Ja. Kristallen RP är en strikt 18+ server. Vi genomför ålderskontroll via personnummer (utan de fyra sista).
Vad betyder det att gå i godo för någon?
- Det innebär att en redan whitelistad spelare intygar att du är seriös och mogen för RP. Du måste ändå göra en intervju, men det stärker ditt intryck.
Hur lång tid tar det att få intervju?
- Vi försöker ta intervjuer så fort vi kan. Det beror på kö, personalens tillgänglighet och belastning.
Måste jag ha erfarenhet av RP för att spela här?
- Nej, men du måste visa vilja att lära och spela seriöst RP. Mognad, lyhördhet och respekt kommer man långt med.
Behöver jag ha en bra mikrofon?
- Ja. En tydlig mikrofon är ett krav, eftersom bra kommunikation är avgörande för ett bra RP.
Får man streama eller spela in?
- Ja! Vi välkomnar streamers och content creators, så länge du följer RP-regler och inte avslöjar IC-info OOC.
Vad är inte tillåtet på servern?
- Exempel på förbjudet beteende:
- Orealistiskt beteende
- RDM/VDM
- Powergaming & metagaming
- Toxicitet (även OOC)
- Läs även våra regler fullständigt.
Vad händer om jag bryter mot reglerna?
- Beroende på allvaret får du en varning, kick eller ban. Vi har nolltolerans mot trollande och förstörande av RP.
Jag har blivit kickad eller bannad – varför?
- Vanliga orsaker är:
- Ej whitelistad
- Olämpligt namn/skin
- Regelbrott
- Fel version av FiveM
Hur rapporterar jag en annan spelare?
- Använd /report in-game eller öppna en ticket i Discord. Bifoga gärna klipp/bevis.
Vad händer efter jag blivit whitelistad?
- Du får tillgång till servern + fler Discord-kanaler. Därefter kan du:
- Skapa din karaktär
- Söka jobb,
- Börja din resa i Kristallen RP
- Håll utkik i våran discordkanal
viktigt - där släpper vi allt viktigt!
Kan vi söka whitelist som ett gäng?
- Ja, det är möjligt att söka som ett gäng. Alla medlemmar måste dock göra enskilda intervjuer.
- Vi rekommenderar att en av er öppnar ett supportärende på hemsidan och beskriver gänget (namn, koncept, antal medlemmar).
- Tips: Ha en tydlig struktur, vision och tänk på hur ni bidrar till stadens RP.
- Vi uppmuntrar företagsidéer, särskilt om de bidrar till varierat RP.
- Öppna ett supportärende med följande:
- Företagsnamn & utförlig beskrivning
- Tjänster/produkter
- Var ni vill hålla till
- Vilken typ av RP ni vill skapa
- Allt granskas av administratör och godkänns om det passar in i stadens ekonomi & balans.
- Ja, du får ha flera karaktärer, så länge du inte blandar information mellan dem (ingen metagaming!).
- Olika karaktärer ska ha olika personligheter, mål och nätverk.
- Du får inte använda flera karaktärer för att hjälpa varandra (t.ex. flytta pengar mellan dem).
Hur blir jag en del av staff-teamet?
- Vi rekryterar staff baserat på engagemang, mognad och tidigare beteende i communityn.
- Vill du bli en del av teamet?
- Visa ansvar och respekt i RP och OOC.
- Hjälp andra spelare.,
- Öppna en ticket och berätta kort om dig själv, din erfarenhet och varför du vill vara staff.
- Vi hör av oss om vi tror du passar i teamet!